Winters voorjaar

Krikken

Stuk dak

MUIS!!

Zoals altijd een lange reis. Maar na de eerste boodschapjes in Rättvik zijn we er dan toch eindelijk bijna. Dit jaar een uurtje vroeger dan normaal, het ging echt lekker vlot de hele reis. Tot we in het dorpje langs het meertje reden en rare geluiden onder de auto hoorde.
Lekke band! Nog zo'n 300 meter te gaan op die lange reis...
Maar de band is echt plat en op die gruiswegen... Dusss, alle bagage de auto uit en met een flinke dosis tegenzin: krikkenkrikkenkrikken.
Mark heeft het reserve wiel er snel onder zitten en uiteindelijk zijn we net als elk jaar rond 19:00 uur bij het huisje.

Het dak van de schuur is kapot gewaaid. De bitume is opgeklapt en we kijken tegen kaal hout aan. De eerste vakantie klus is bekend dus.
En eenmaal binnen lopen we tegen een hitte muur aan (al stukken beter dan een muur van knaagdierenstank!!!). De thermostaat van een van de elektrische kachels blijkt kapot en dat ding staat dus continu voluit te stoken. Sauna!
Dat verklaart wel waarom de laatste maand de energie rekening opeens zo hoog was....

Kachel uit en schoonmaken. Alle muizenvallen zijn afgegaan en 2 vallen hebben ook inderdaad muis gevangen. Normaal formaat en al een hele tijd dood. Goed nieuws dus. Het huisje stinkt ook niet naar muis dit keer, muf maar geen muizen lucht.

Diner

Tegen de tijd dat de hut schoon is, we water hebben, de bedjes opgemaake en alle spullen naar binnen zijn verheugen we ons erg op een diner met echte Leksandsknäcke en een zelfschep salade. Warme cola erbij en de vakantie is begonnen.

Vuurtje, drank, filmpje

De eerste echte vakantiedag belanden we (uiteraard) bij Olle. Hij moet de dag erna naar Rättvik om medicijnen op te halen (wat zijn wij verwend met een apotheek om de hoek!) en wil met ons wel een nieuwe band en dakbedekking regelen.
Super, zo'n buurman!
De volgende dag ligt er binnen een paar uur een nieuwe band om de velg en een rol bitume met 1000 spijkers in zijn kofferbak. Tijd voor de lunch!
Bij of eigenlijk zelfs in een soort kerk nederzetting is een restaurant gevestigd. Daar kan je voor 100 kronen een heerlijke warme/koude buffet maaltijd uitkiezen. Salades, sauzen, diversen vlees en vis gerechten, noem maar op. DE lunch plek voor degene die in de buurt werken om uitgebreid (of minder) te eten. Van arbeider in vieze overal tot directeur strak in het pak en wij... Hier kom je als niet Zweed nooit terecht, dit zijn plekjes die je echt moet kennen, maar dankzij onze lieve buurman kennen we nu een paar van dit soort restaurantjes (nou nog ooit eens terug vinden...)

De hut is inmiddels best koud aan het worden zo zonder kachels aan. Maar de haard is heerlijk en een beetje drank doet ook wonderen. We stoken de dagen erna iets eerder en lekker door en kunnen het huisje redelijk op temperatuur houden. Jammer dat we te vroeg zijn voor de heerlijke Zweedse lente, maar ach zo wil het best... filmpje erbij....

Dichten

Instructies

Cool zo'n klus outfit

on top

stokkies

de jas mag uit

Dan moet toch echt het schuurdak dicht. Alles is nu redelijk droog. Dus dakleer erop en met heeeeel veeeel spijkers vast zetten.
En hout zagen, want de eens grote houtstapel slinkt snel nu!

Dagje dak klussen wordt gevolgt door een dagje kachel kopen. En die avond zijn de warmte problemen opgelost. Fijn, maar de haard is te gezellig dus gaat toch lekker weer aan. Een kachel is vervangen, volgende vakantie de 2e en op termijn moeten ook de laatste 2 nog. Echt veilig zijn die oude dingen niet meer.

koffie!

met bröd

gezellig

Uiteraard gaan we op bezoek bij Sigvard. Olle gaat mee en we kopen even wat koffie broodjes op de heen weg. Koffie vergeten we, maar gelukkig had de verpleging al koffie gezet zodra ze ons aan zagen komen.
Sigvard is moe, maar vrolijk. Het gaat best redelijk goed met hem, maar na een jaar is hij voor ons wel echt flink ouder geworden. Onze lieve oude buurman is inmiddels ook al 95 jaar.
Een uurtje en dan rijden we weer terug. Was fijn hem even te zien!

Smeren

Verder met het dak. We hebben een pot speciale dakleerlijm gekregen (gekocht) die eerst in warm water zachter moet worden. Dat duurt wel een paar uur voor het enigszins zachter wordt, het blijft een dikke terige prut.
Met een plamuur mes kan de bitume hiermee aan de ondergrond geplakt worden en we hopen ook afgesmeed zodat er geen vocht onder kan slaan.
De mooiste dag wordt daarmee op het schuurdak doorgebracht. Het is 16ºC en zonnig. Houtjes zagen in t-shirt.

Hertje

Hertjes

Olle
We krijgen het eea aan bezoek. Een grote bruin/witte haas hupt het bos uit door de tuin naar ergens onder de hut (?). 2 herten komen wat jong groen knabbelen en Olle komt gezellig eten.

Smakelijk

Met nog een dagje openhaard en slecht weer sluiten we de korte vakantie relaxed af.
Het is 17 mei en dat is tevens de nieuwe deadline voor de ontbindende voorwaarden van ons oude huis. De boel is ingepakt en het hotel voor de terugreis is geboekt. Er is een afspraak gepland bij de notaris over 2 dagen en we ontvangen een vette makelaars rekening. Heel voorzichtig gaan we geloven dat het deze keer toch echt door zal gaan en het huis na 2 jaar eindelijk definitief verkocht is. Als we op het punt staan een fles open te trekken en dit eens fijn te vieren, komen de sms-en en emails van de makelaar binnen om 21:30u. Helaas wéér uitstel. 2,5 uur voor het einde van de deadline is het wéér niet gelukt.
De verkorte vakantie is voor niets ingekort, de hoop was ijl...
De domper is groot, de reis terug lang en stil...